Referens BRIS

Dammsug Sverige

Dammsug Sverige! var en insamling till förmån för utsatta och övergivna barn. 340 miljoner 50-öringar låg och skräpade i Sverige och riskerade att bli värdelösa när 50-öringen upphörde att gälla som betalningsmedel.  Den ideella föreningen 50-öringen – litet mynt, stor nytta drog i gång en kampanj under parollen dammsug Sverige! som gick ut på att spåra så många 50-öringar som möjligt. Ambitionen var att samla in minst en tredjedel av alla 50-öringar innan de skulle bli värdelösa. Bakom föreningen står BRIS, Childhood och SOS-Barnbyar, som också är mottagare av insamlade medel.

Insamlingsbössor

Det fanns insamlingsbössor på Sveriges samtliga Swedbankkontor, Sparbankskontor, Bishops Arms och Elite Hotels. Kampanjen Dammsug Sverige hade även tävlingsmoment, en mellan landets kommuner. Och en annan mellan landets alla mellanstadieklasser.

Vi bistod med vår klassiska insamlingsbössa. Denna modell användes sedan tidigare av de mottagande organisationerna. Vi försåg dessa med en gördel med Dammsug Sveriges budskap. Efter kampanjen kunde den enkelt avlägsnas och ersättas med organisationernas egna.

Trycksaker

Vi tog fram Gördel och Bösspratare som skapades utifrån Dammsug Sveriges grafiska profil.

Pack och plack

Vi levererade bössor färdiga att ställa upp på respektive plats vilket inkluderade montering av gördel och plomb samt bipack av dokument samt bösspratare.

Distribution

Distributionen skedde av både enstaka bössor och stötvis med större antal. 

Vi bistod med:

  • Insamlingsbössor 
  • Plomber
  • Trycksaker
  • Pack och Plock
  • Distribution